MENETELMÄOSAAMINEN

Oma menetelmäosaamiseni linkuttyy vahvasti kahteen teemaan, jotka ovat osallisuustyö, eli yhteisölliset menetelmät ja verkko- ja mediatyön menetelmät. Tällä sivulla kuvaan osaamistani nimenomaan näiden teemojen kautta. 


OSALLISUUSTYÖ:


Oman työni ja toimintani keskiössä on erittäin vahvasti osallisuus. Vaikka olen ollut töissä vastaanottokeskuksessa, tai vankilassa, olen tehnyt aina töitä sen eteen, että ihmisiä kuullaan ja he ovat kykeneviä, osaavia ja osallisia yksilöitä. Koen että luovuuden ja minuuden vaaliminen ovat keskeinen osa osallisuustyötä.  

Ihastuin jo nuorisotyön opintojeni aikaan Keski-Suomen opisolla vuonna 1999 Paulo Freiren "sorrettujen pedagokiikkaan." Yhteiskuntatieteiden opintojaksolla sain aiheekseni pitää kirjaesitelmän Paulo Freiresta ja tästä hänen teoksestaan. Teos ja Freiren filosofia tempaisivat minut mukaansa ja löysin hänen ajatuksistaan valtavan määrän yhtäläisyyttä siihen, millä tavalla itse ihmisyyttä ja elämää hahmotan. Siitä lähtien olen kantanut jotain teoksesta ammennettua "tiedon jyvää" mukanani alkaneen työurani ajan. 


”Paulo Reglus Neves Freire (1921-1997) on brasilialaissyntyinen kasvatusfilosofi, joka luetaan 1900-luvun vaikutusvaltaisimpien kasvatusteoreetikoiden joukkoon. Hänen ajattelunsa tunnetaan myös kasvatustieteiden lähialueilla kuten sosiologiassa, politiikan tutkimuksessa ja teologiassa. Freirellä on ollut myös laajaa koulutus- ja yhteiskuntapoliittista vaikutusta ympäri maailman. ”

LYHYT SUOMENNOS FRAIREN SORRETTUJEN PEDAGOGIIKASTA


Edellä mainitusta johtuen, olen kokenut itselleni hyvin läheiseksi myös sosiokulttuurisen innostamisen.  


”Sosiokulttuurinen innostaminen on ihmisten välistä vuorovaikutusta toisiin, esim. vapaa-ajantoiminnan järjestämiseen tähtäävä muoto. Toisille puolestaan sosialistava ja kasvattava pedagoginen työmuoto.
Innostamisen tarkoituksena on luoda yksilölle sosiaalisia verkostoja, esimerkiksi harrastustoiminnan kautta. Tarkoituksena on lisäksi herätellä erilaisia tunteita sekä avata innostettavan maailmankuvaa ja lisätä kiinnostuksen kohteita ympäristöstään. Lisäksi innostaminen tavoittelee ihmisten välistä kommunikaatiota lisäämällä antamaan tukea oppimiseen. Siinä lisäksi halutaan opettaa yksilöä tekemään päätöksiä sekä olemaan dialogissa muiden ihmisten kanssa”

Paulo Freiren näkemykset, sekä sosiokulttuurisen innostamisen teoriat vaikuttavat taustalla myös siihen, miksi olen kiinnostunut osallisuustyön monista eri menetelmistä ja muodoista. Osallisuus kiinnostaa minua niin yhteiskunnallisena ilmiönä, kuin myös yksilötasoisena kokemuksena ja olen todella kiitollinen siitä, että olen saanut työskennellä laaja-alaisesti tämän teeman ympärillä erilaisissa työympäristöissä, erilaisten ihmisten ja ihmisryhmien parissa. Työ etenkin marginaaliryhmien parissa kiehtoo minua nimenomaan osallisuusteeman kautta. 

- Mitä pitää tehdä, että ihminen kokee olevansa osallinen omassa elämässään ja sitä kautta laajemmin omassa yhteisössään, saati yhteiskunnan jäsenenä? Pitääkö meidän muiden hyväksyä vai riittääkö, että ihminen itse hyväksyy ja toteuttaa itseään?  Se on teema joka on usein mielessäni, kun teen töitä, suunnittelen ja toteutan osallisuuteen liittyviä prosesseja,  tai osallistun poliittiseen toimintaan. 





VERKKO- JA MEDITYÖ:

Osallisuustyön lisäksi olen opetellut monia verkko- ja mediatyön menetelmiä. Koen että verkko- ja mediatyön kautta eri ikäiset ihmiset ja erilaiset oppijat voivat ilmaista itseään ja kokea yhteenkuuluvuutta ja osallisuutta itseilmaisunsa kautta. Mediatyön menetelmissä ei tarvitse välttämättä olla taiteellisesti lahjakas. Usein riittää pelkkä halu ilmaista itseään. 

Olen nostanut tälle sivulle menetelmäosaamiseni kohokohtia oman työurani, sekä sitä kautta myös osaamiseni kirjosta.  Samalla esittelen muutamia tuotoksia, joita olen saanut oman työni kautta toteuttaa. 


DIGITAALINEN TARINANKERRONTA: 

" Digitaalinen tarinankerronta on menetelmä, jossa yhdistyy kuva ja tarina. Digitaaliset tarinat ovat lyhyehköjä, omakohtaisia tarinoita, joissa käytetään tarinankerronnan tukena kuva- tai videomateriaalia." 







"Omakohtainen tarinani digitarinamenetelmää käyttäen kertoo lapsuudestani Konnunsuon vankilamiljöössä, vankilan lakkauttamisesta ja niistä asioista, joita koen oman kasvuympäristöni kautta oppineeni."



VIDEOTYÖN OHJAAMINEN: 


"Olen saanut toimia suunnittelijana ja toteuttajana useilla lasten- ja nuorten musiikki- ja vidotyön leireillä, sekä valokuvaus- ja radiotyön leireillä. Samalla olen itse opiskellut niin radiotyötä, kuin videoiden käsikirjoittamista, kuvaamista ja editoimtia." 





LYHYTELOKUVA SOVELLUKSET:


" Olen oman työni kautta saanut opetella Ipadin kanssa kokonaan uusia sovelluksia erilaisia lyhytelokuvia varten." 





"Ipadin sovellukset soveltuvat myös lasten kanssa työskentelyyn. Ohessa on taidonnäytteitä 1,-2-luokkalaisten mediapainotteisen iltapäiväkerhon animaatioista.








Kommentit

Lähetä kommentti