JOHTAMINEN

Olen toiminut useissa erityyppisissä johto- ja esimiestehtävissä työurani aikana. Liäski olen saanut koulutusta tiimijohtamisesta (JHL-opisto), olen käynyt Valmenturen oy:n johtamisvalmennuksen ja kulttuurituottajan YAMK koulutksessa opiksellut 10 op korkeakoulutasoista johtamista kiitettävin arvosanoin. Teoriaa tärkeämpää on mielestäni kuitenkin työkokemus erityyppisistä johtotehtävistä. 

Tällä sivulla pohdin erilaisia esimiesroolejani työurani aikana.














MONIALAINEN JOHTAMINEN


Tyypillistä näissä työtehtävissä on ollut se, että olen toiminut moniammatillisten tiimien lähiesimiehenä.


Tällaisia yksikköjä ovat olleet muun muassa Helsingin kaupungin etsivän nuorisotyön Katuluotsi, Parikkalan alaikäisten turvapaikanhakijoiden tukiasumisyksikkö, sekä SPR:n Ankkurin vastaanottokeskus Kotkassa.


Monialaisessa johtamisessa on kyse ihmisten johtamisesta. Työlle on tyypillistä se, että ei ole olemassa yhtä oikeaa ammatillista tulokulmaa josta asiakaspintaa tarkastellaan, vaan kaikki ammatilliset tulokulmat ovat asiakastyön kannalta yhtä arvokkaita ja tarpeellisia.


Monialainen johtaminen tarvitsee esimieheltään jatkuvaa kehittävää työotetta. Ammattilaiset joiden toimintaa ohjataan ovat oman alansa asiantuntijoita ja ammattilaisia, joiden amattialaan esimiehen tulee tutusta, mutta samalla luottaa siihen, että he ovat parhaita asiantuntijoita. Esimiehen tehtävä on tukea heidän oman ammattitaitonsa ylläpitoa ja mahdollisuuksia olla sidoksissa oman ammattialansa osaajien kanssa. 


Esimies ohjaa asiakaprosesseja ja auttaa tiimiä löytämään asiakaspintaan parhaiten sopivan työskentelytavan yhdessä. Kyse on siis  tiimijohtamisesta.


Tiimijohtamisessa tärkeistä on kunnioittaa tiimin jokaisen jäsenen omaa asiantuntijuutta suhteessa asiakasprosesseihin. Jokainen tiimin jäsen tuo asiakasprosessiin oman panoksensa kilpailematta toistensa kanssa.


Kun tehdään töitä ihmisten kesken ihmisille, pitää esimiehenkin olla jatkuvasti hereillä ja herkällä korvalla. Vaikka esimies johtaa asiakaprosessia, hän ei saa mennä liiaksi kenekään ammattilaisen oman osaamisen tontille. Se on ollut kiehtovinta, mutta myös haastavinta monialaisessa tiimijohtamisessa. 



PROSESSIJOHTAMINEN

Olen toiminut johto- ja esimiestehtävissä prosessiorganisaatiossa. Koen prosessiorganisaation siinä mielessä hyväksi työympäristöksi, että mikäli prosessit on selkeästi kuvattu ja niiden omistajuus on yhtä selkeästi määritelty, työskentely on varsin vaivatonta. Olen ollut omissa työtehtävissäni myös mukana niissä organisaatioissa, joissa prosesseja kuvataan. Tämä saattaa olla aikaa vievää, mutta työyhteisölle aina todella hyödyllistä, kun käydään yhdessä läpi mitä organisaatiossa missäkin työvaiheessa tapahtuu, mikä on työmme tarkoitus ja mitä menetelmiä käytämme. 

Esimiehen tehtävänä on tunnistaa ne prosessit, mitä oma organisaatio omistaa ja ohjata työyhteisöä hoitamaan omistamansa prosessit mahdollisimman hyvin. Työntekijät toimivat itsenäisesti ja esimies valvoo, että perustehtävissä pysytyään. 

LINJAJOHTAMINEN


Olen työskennellyt myös linjaorganisaatioissa, joissa johtamislinja on selkeä. Organisaatiossa on yleensä monta porrasta ja jokaisen työntekijän yläpuolella on joku, joka viimekädessä vastaa alemman tason toiminnasta. 

Koska näissä linjaorganisaatioissa olen yleensä toiminut ns. väliportaan johtajana, olen usein kuvannut toimivani suodattimena, joka suodattaa alhaalta ylös ja ylhäältä alas.

Linjaorganisaatiota on ehkä helppoa hallita, mutta väliporrasjohtajalta se vaatii vahvaa nahkaa ja diplomaattisia taitoja, koska paine alhaalta ylös ja joskus myös ylhäältä alas voi olla pakottavaa ja suodattimena toimiminen saattaa tehdä johamisesta melko yksinäistä puuhaa. 


TALOUDESTA VASTAAMINEN


Olen työurani aikana ollut taloudellisessa vastuussa erikokoisista budjeteista. Vastuuta olen kantanut joko yhdistyksen hallitukselle, eri kokoisille kunnille, maahanmuuttovirastolle, tai Euroopan Sosiaalirahastolle. 

Olen vastannut ESR-hankkeen hallinnosta ja taloudesta, mutta tehnyt myös talouasrvion ja toteuman maahanmuuttovirastolle alaikäisyksikön vuoden toiminnasta, kun sijaistin yksikön johtajaa. 

Katson, että riippumatta käytettävissä olevista määrärahoista, tai vastaamistahosta, talouden pidon on oltava suunnitelmallista ja hallittua. Katson, että kulttuurituottajan opintoihin sisällytetty koulutus tuotantojen taloushallinnosta on antanut minulle hankeosaamista ja hyvät valmiudet taloushallintoon. 

TYÖHYVINVOINTI


Esimiehen tehtävänä on huolehtia työntekijöiden työhyvinvonnista ja työturvallisuudesta. Olen onnekas, kun olen työurani aikana saanut eri työnantajilta paljon koulutusta työhyvinvointiasioihin ja työturvallisuuteen liittyen.

Kehityskeskustelut, työnohajus, yhdessä sovitut tiimityöpäivät ja työnteon rauhoittaminen ovat niitä keinoja, joilla itse tuen työhyvinvointia arjessa. Olen aina ollut matalalla kynnyksellä kohdattava esimies, joka on pyrkinyt luomaan sallivaa ja inhimillistä ilmapiiriä työntekijöiden hekilökohtaisille tunteille ja ihmisyydelle. 

Olen lisäksi toiminut luottamusmiehenä ja tämä tehtävä on sisällyttänyt paljon hyödyllistä koulutusta.  

Esimiehenä olen aktiivisesti pyrkinyt parantamaan työhyvinvointia ja työturvallisuutta yksiköissä, joissa olen työskennellyt. 

Pidän tärkeänä myös sitä, että esimiehetkin tarvitsevat jatkuvaa koulutusta ja siksi olen aina suhtatunut erittäin positiivisesti omien esimiestaitojeni kehittämiseen. 





Kommentit